Sympozjum na Zjeździe Socjologicznym z udziałem Młodych w Centrum

Młodzi w Centrum LAB będzie aktywnie uczestniczyć w tegorocznym Zjeździe Socjologicznym w Gdańsku, który odbędzie się w dniach 14-17.09.2016. Zapraszamy na Sympozjum, w którym głos zabierze Prof. Izabela Grabowska.

„POKOLENIE 89 PLUS. O INNYCH WTŁOCZONYCH W SKOSTNIAŁE RAMY ŻYCIA SPOŁECZNEGO I O RELACJACH MIĘDZY POKOLENIAMI”.

Prowadzący:

Krzysztof Koseła – wprowadzenie i podsumowanie sesji

Maria Zielińska – moderator sesji

Zaproszeni uczestnicy panelu :

Prof. dr hab. Krystyna Szafraniec (UMK)

Dr hab., prof. UW, Jerzy Bartkowski

Dr hab. Izabela Grabowska, prof. UWSPS (UWSPS)

Dr Marcin Sińczuch (UW)

Dr Karolina Messyasz (UŁ)

Organizacja

Sympozjum odbędzie się w postaci panelu dyskusyjnego, w którym udział weźmie pięciu specjalistów w zakresie socjologii młodzieży i edukacji, socjologii zmiany społecznej, migracji. Uczestnicy otrzymają zestaw pytań przygotowanych przez organizatorów sympozjum i zdecydują, na które pytania będą odpowiadać. Uczestnicy panelowych wystąpień mogą odpowiedzieć na pytania zawarte w jednym punkcie, lub w kilku punktach otrzymanego zestawu pytań. Za ważne uznaliśmy uczestnictwo w panelu badaczy zarówno tych doświadczonych i rozpoznawalnych uczonych, jak i przedstawicieli młodszego pokolenia socjologów. Na każdą pulę pytań przeznaczone zostanie pół godziny. Pozostały czas wykorzystany zostanie na pytania do panelistów z sali i podsumowanie dyskusji.

Problematyka:

Dziesiątki raportów badawczych mówią, że tytułowe pokolenie to ludzie do-socjalizowani w innych warunkach niż poprzednie pokolenia, a zmuszeni żyć w środowisku instytucjonalnym stworzonym przez rodziców/dziadków. Jednocześnie największe obciążenia wrzucane są na barki ludzi w średnim wieku. Jest to problem wiążący ze sobą wątki istotne dla socjologów kultury, rodziny, pracy, dla demografów i polityków społecznych.

Interesuje nas, jak we współczesnej Polsce dokonuje się zmiana pokoleniowa, w szczególności w zakresie przygotowania do dorosłości, a następnie przekroczenia progu dorosłego życia (wchodzenia w dorosłość). Coraz dłuższy okres pozostawania w systemie edukacji, coraz późniejsze wychodzenie z domu rodzinnego (tym samym brak pełnej samodzielności), bezrobocie wśród młodych ludzi, rosnąca liczba NEET- sów i prekariuszy to jedne z ważniejszych kwestii podejmowanych przez socjologów młodzieży nie tylko w Polsce (vide Kongres ESA 2015). Interesuje nas również kwestia społeczno-kulturowego dziedzictwa przekazanego przez poprzednie pokolenia pokoleniu wchodzącemu w dorosłość w innych warunkach ekonomiczno-politycznych i wykorzystania tego dziedzictwa do tworzenia własnych reguł życia społecznego.

Zależy nam również na przyjrzeniu się kwestiom tożsamości i identyfikacji młodych Polaków, którzy mogą swobodnie przemieszczać się po Europie, przyglądać się innym kulturom, przyswajać nowe wzory kulturowe, projektować od nowa swoją tożsamość. W tym kontekście niezwykle ważna jest wiedza o charakterze poakcesyjnych migracji (w szczególności ludzi młodych). Istotne jest, w jakim zakresie kontakty z innym kulturami zmienią charakter polskiego społeczeństwa w przyszłości, kiedy to obecnie młode pokolenia wejdą w fazę pełnej dorosłości i przejmą ster rządów.

Zadajemy pytania, które często pozostają bez odpowiedzi. Punktem wyjścia do poszukiwania odpowiedzi jest dokonanie syntezy stanu socjologicznej wiedzy na temat młodzieży i młodych dorosłych we współczesnej Polsce. Będziemy przyglądać się pojęciom użytecznym do opisu zjawisk i procesów, które wiążą się z „przynależnością pokoleniową”. Za niezwykle ważne uznajemy odwołania do danych empirycznych będącym podstawą wniosków.

Do udziału w sympozjum zapraszamy badaczy, którzy podejmą próbę odpowiedzi na poniższe pytania:

Główne pytania do panelistów:

  1. Jakie społeczno-kulturowe dziedzictwo przekazane zostało przez poprzednie pokolenia pokoleniu wchodzącemu w dorosłość w innych warunkach ekonomiczno-politycznych w Polsce? Jak młode pokolenie wykorzystuje to dziedzictwo do tworzenia własnych reguł życia społecznego? Jakie są relacje wewnątrz pokolenia 89 PLUS? Jak to pokolenie tworzy grupy społeczne, sieci społeczne, rodziny, związki?
  2. Jak we współczesnej Polsce dokonuje się zmiana pokoleniowa, w szczególności w zakresie przygotowania do dorosłości, a następnie przekroczenia progu dorosłego życia (wchodzenia w dorosłość)? Jakie znaczenie dla tożsamości młodych pokoleń ma coraz dłuższy okres pozostawania w systemie edukacji, coraz późniejsze wychodzenie z domu rodzinnego (tym samym brak pełnej samodzielności), bezrobocie wśród młodych ludzi, rosnąca liczba NEET- sów i prekariuszy? Czy w Polsce możemy mówić o tzw. emerging adults?
  3. Jakie czynniki kształtują tożsamość i identyfikacje młodych Polaków, którzy mogą swobodnie przemieszczać się po Europie, przyglądać się innym kulturom, przyswajać nowe wzory kulturowe, projektować od nowa swoją tożsamość? Jaką rolę w kształtowaniu tożsamości młodych pokoleń odegrały poakcesyjne migracje? Czy odrzucenie politycznego „mainstreamu” przez młodych (jak pokazały ostatnie wybory prezydenckie i parlamentarne) ma znaczenie dla budowania pokoleniowej świadomości? Jakie znaczenie dla młodych pokoleń ma religia i religijność? W jakim zakresie kontakty z innym kulturami zmienić mogą charakter polskiego społeczeństwa w przyszłości, kiedy to obecnie młode pokolenia wejdą w fazę pełnej dorosłości i przejmą ster rządów?

 

Leave a reply

Your email address will not be published.