Pokoleniowe doświadczenia wchodzenia na rynek pracy

Nieco ponad tydzień temu odbyła się debata „20, 30, 40-latki dziś. Przepaść czy porozumienie?” zorganizowana przez pracownię Duży Pokój przy ul. Wareckiej 4/6, będąca częścią cyklu debat o ważnych problemach społecznych. Inicjatywa ta jest finansowana przez Miasto Stołeczne Warszawę.

Celem debaty było prześledzenie strategii życiowych kolejnych pokoleń młodych ludzi, którzy wchodzili na rynek pracy i w dorosłość w Polsce po `89 roku. Paneliści i słuchacze zastanawiali się wspólnie nad tym, co różni i co łączy obecnych 20-, 30- i 40-latków. Uczestnicy debaty opowiadali także, jak doświadczenie PRLu i transformacji lat `90 było formujące dla roczników `70 i `80 oraz, co wyróżnia młodzież, która nie zna poprzedniego ustroju, urodziła się w latach `90, dorastała w „latach powyżej zera” i nie pamięta czasów bez komórki.

Punktem wyjścia dyskusji była hipoteza o przejściu od orientacji na idee w stronę orientacji na estetykę w życiowych postawach kolejnych pokoleń młodzieży. Tematy poruszone w dyskusji dotyczyły stylów życia i mody, pracy i migracji, pamięci pokoleniowej, praktyk cyfrowych, subkulturowości i neoplemienności, aspiracji, marzeń, tęsknot i frustracji ludzi dorastających w III RP.

W debacie udział wzięli paneliści:

Justyna Sarnowska, Uniwersytet SWPS, Młodzi w Centrum Lab, opowiedziała o wchodzeniu na rynek pracy dzisiejszych 40, 30 i 20-latków, o edukacji, migracjach i zmianach w tym zakresie na przestrzeni lat;

Maciej Stolarski, Instytut Psychologii, Uniwersytet Warszawski, opowiedział o jakości życia na podstawie Diagnozy Społecznej, o orientacjach temporalnych młodych pokoleń i o związkach z perspektywy psychologa;

Michał Florysiak, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Uniwersytet Warszawski, historyk idei, opowiedział o pokoleniowości w literaturze 40, 30 i 20- latków (Twardoch, Karpowicz, Żulczyk…).

Spotkanie poprowadziła Katarzyna Kalinowska – badaczka społeczna. Z wykształcenia socjolog ze specjalnością antropologia współczesności, zajmuje się socjologią młodzieży i badaniem kultury afektywej. Napisała doktorat o praktykach podrywu w sanatoriach i na imprezach klubowych, wcześniej badała szkolne i ludyczne interakcje gimnazjalistów.

Nagranie z pierwszej części debaty

Leave a reply

Your email address will not be published.