Grupy rówieśnicze
Opiekun: dr Małgorzata Wójcik
Krótki opis obszaru tematycznego:
Rozwój kompetencji społecznych młodzieży związanych z nawiązywaniem, budowaniem i utrzymywaniem pozytywnych i wspierających relacji w grupie rówieśniczej.
Kluczowe problemy badawcze stawiane w obszarze tematycznym:
- Marginalizacja i wykluczenie z grupy rówieśniczej
- Prześladowanie w szkole oraz cyberbullying
- Rola świadka przemocy szkolnej
- Zapobieganie przemocy rówieśniczej
- Empowerment grupowy i psychologiczny
- Budowanie wspierających grup rówieśniczych i społeczności szkolnych
Cele działań badawczych i aktywizacyjnych w obszarze tematycznym:
- Stworzenie skutecznej metody zapobiegania negatywnym zjawiskom społecznym w klasie szkolnej
- Promocja badań partycypacyjnych wśród młodzieży
Projekty zrealizowane:
Interwencja Edukacyjna Bliżej
Korba – zakręć śląskiem
Projekty w realizacji:
Inkla –Badania partycypacyjne z udziałem młodzieży ponadgimnazjalnej oraz stydentów.
Quallab –rozwój badań jakościowych – stworzenie focusowni
Projekty do realizacji:
Badania dotyczące kontekstu rówieśniczego prześladowania w gimnazjum – Teoria Ugruntowana
Metodyka badań i aktywizacji:
Participatory Action Research
Photovoice
Źródła finansowania:
Bliżej – Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Inkla – Fundacja na rzecz Nauki Polskiej