“Nie zdam matury, bo muszę walczyć o prawa kobiet.”
Protesty społeczne po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego z 22.10.2020 r. i wchodzenie w dorosłość w aspekcie obywatelskim
AKRONIM:
PROTEST
ŹRÓDŁO FINANSOWANIA:
Uniwersytet SWPS (2020-2021): SUB/INS/2020/38
CZAS TRWANIA:
2020-2021
ZESPÓŁ BADAWCZY:
Dr hab. Paula Pustułka
Dr hab. Igor Lyubashenko
OPIS:
Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 22 października 2020 r. uznające przesłankę embriopatologiczną za niezgodną z Konstytucją RP spowodowało największe protesty społeczne od czasu 1989 roku, szacuje się, że na ulice wyszło, według danych policyjnych, około 430 tys. osób w ponad 400 lokalizacjach w Polsce. Dodatkowo, protesty solidarnościowe zorganizowane zostały w wielu ośrodkach zagranicznych. Chociaż zrywy społeczne związane z prawami reprodukcyjnymi są obecne w Polsce od początku lat 1990., a zapoczątkowały je pierwsze plany zaostrzenia liberalnej ustawy z 1956 roku, to w ostatnich latach obserwujemy ich szczególne nasilenie, zwłaszcza od Czarnych Protestów z 2016 roku.
CELE:
Celem projektu jest interdyscyplinarna analiza procesu wchodzenia w dorosłość w aspekcie obywatelskim poprzez zbadanie uczestnictwa w protestach organizowanych w ramach Ogólnopolskiego Strajku Kobiet. W badaniu szczególnie skupimy się na różnicach międzypokoleniowych w uczestnictwie w protestach, motywacjach partycypacji, agentach socjalizacyjnych, jak i szerszych postawach obywatelskich młodych Polek i Polaków. Zwracamy uwagę, że współczesne teorie wchodzenia w dorosłość odnoszą się wprost do dojrzałości politycznej i partycypacji społecznej jako nowych obszarów autonomii i poczucia bycia dorosłym. Soczewką badawczą na protesty będą także wartości. Solidarność przy okazji transparentów i wypowiedzi protestujących pojawia się w końcu w przestrzeni publicznej, co stanowi wyjątkową okazję do zbadania społecznego fenomenu łączenia się po linii interesu i/lub artykulacji wartości.
METODOLOGIA:
Projekt ma interdyscyplinarny charakter, łączący elementy nauk socjologicznych oraz nauk o polityce. Prowadzony jest w metodologii mixed-methods, z równolegle realizowanymi i wzajemnie się informującymi komponentami jakościowymi i ilościowymi. Projekt obejmuje:
- Analizę danych zastanych dotyczących postaw wobec dopuszczalności przerywania ciąży w Polsce, wpływu protestów społecznych na postawy oraz uczestnictwa politycznego młodych;
- Komponent jakościowy: 70 indywidualnych wywiadów pogłębionych online z osobami organizującymi lub uczestniczącymi w protestach
- Komponent ilościowy: internetowe badanie ankietowe, przeprowadzone z osobami organizującymi, uczestniczącymi lub obserwującymi protesty kobiet techniką CAWI
Wszystkie metody badań dostosowane są do sytuacji epidemiologicznej i wykorzystują narzędzia cyfrowych metod badań społecznych.
Najmłodsze pokolenie, dotąd stroniące od masowego aktywizmu obywatelskiego, nagle tłumnie i dobitnie zaznaczyło swoją obecność w przestrzeni publicznej. W projekcie zastanawiamy się co zachęciło młode Polki i młodych Polaków do wzięcia udziału w protestach oraz jak to doświadczenie zmieniło młodych i ich drogę wchodzenia w dorosłość.
– dr Agnieszka Kwiatkowska, kierownik projektu
O projekcie w mediach:
https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2021/02/Jezyk-rewolucji_ostateczna.pdf