Przejścia
Opiekun: dr hab. Izabela Grabowska, profesor Uniwersytetu SWPS
Ogólny opis obszaru tematycznego
Przejście z edukacji na rynek pracy (tranzycja) jest przedmiotem zainteresowania badań nad młodzieżą od wielu dekad. Jest koncepcją kluczem w studiach nad młodymi (Neumark 2007). Problematyka ta była głównie rozwijana w zakresie badań nad absolwentami różnego typu szkół oraz młodzieżą podejmującą wczesną aktywność zawodową, także w sytuacjach przedwczesnego przerywania edukacji szkolnej (school drop out). Przejścia z edukacji do aktywności zawodowej nie są jednorazowym aktem, ale fazą, stadium w drodze zawodowej, które wiąże się z sekwencją przejść, z poszukiwaniem swojego miejsca na rynku pracy (Brzinsky-Fay 2007) oraz własnej tożsamości. Tranzycje mają charakter fragmentaryczny, rozczłonkowany, wymagają czasu i wysiłku. Oznacza to, że wejście na rynek pracy powinno być traktowane jako faza życia, stadium życiowe, a nie jako jednorazowe wydarzenie (Hillmert 2002).
Szczegółowe zagadnienia
- Przejścia z edukacji na rodzimy i zagraniczny rynek pracy (tranzycje)
- Markery wchodzenia w dorosłość
- Transfer wiedzy, umiejętności i kompetencji z edukacji na rynek pracy i pomiędzy miejscami pracy
- Rola grup odniesienia w przejściach z edukacji na rynek pracy
- Rola nowych mediów w przejściach z edukacji na rynek pracy
- Rola domu rodzinnego w przejściach z edukacji na rynek pracy
- Rola lokalności w tranzycjach w dorosłość
- Monitoring losów absolwentów, wartość dyplomu
- Łączenie edukacji z pracą
Cele obszaru
- Badanie mechanizmów i modeli przejść (tranzycji) młodych z edukacji na polski i zagraniczny rynek pracy
- Dogłębne poznanie katalogu markerów wchodzenia w dorosłość
- Zbadanie roli lokalności, domu rodzinnego, grupy odniesienia, nowych mediów w przejściach z edukacji na rodzimy i zagraniczny rynek pracy
- Poznanie strategii łączenia edukacji z pracą przez młode osoby
- Oszacowanie wartości ‘świeżego’ dyplomu na współczesnym rynku pracy
Współpracownicy w obszarze: dr hab. Kazimierz Krzysztofek, prof. Uniwersytetu SWPS, Justyna Sarnowska, Lidia Głowacka, Agata Jastrzębowska
Rada Doradcza Młodych: zapraszamy do współpracy!
Realizowane projekty:
Projekt 1: Losy zawodowe absolwentów Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu SWPS: wartość dyplomu i łączenie edukacji z pracą
Czas realizacji: wrzesień 2015- marzec 2016
Metodologia projektu: eksploracyjne badanie jakościowe z absolwentami socjologii i kulturoznawstwa Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu SWPS
Źródło finansowania: BST Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu SWPS
Najbliższe wydarzenia w projekcie: marzec 2016 (TBC)- seminarium dyskusyjne z udziałem absolwentów prezentujące wyniki projektu.
Projekt 2: Gumtree ‘Start do kariery’
Obecna edycja: ‘Młodzi fachowcy’
Czas realizacji: maj 2014-listopad 2015
Współpraca doradcza
Linki:
http://startdokariery.pl/raport-aktywni-mlodzi-fachowcy-na-rynku-pracy/
Najbliższe wydarzenia w projekcie: Konferencja z nauczycielami, 6 listopada 2015, 9.00-13.00, Hotel Mercure Warszawa Centrum
Użyteczne linki do obszaru tematycznego:
Journal of Youth Studies http://www.tandfonline.com/toc/cjys20/current
EURES http://www.eures.praca.gov.pl/
Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia http://psz.praca.gov.pl/
Zielona Linia Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia http://zielonalinia.gov.pl/
UNESCO Youth Programme http://www.unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/themes/youth/
International Labour Organisation (ILO) Youth Employment Programme http://www.ilo.org/employment/areas/youth-employment/WCMS_192889/lang–en/index.htm
Komisja Europejska, Youth. Supporting youth actions in Europe http://ec.europa.eu/youth/index_en.htm
European Youth Portal, https://europa.eu/youth/EU_en
Horizon 2020 Project YMobility Youth mobility: Maximising opportunities for individuals, labour markets and regions in Europe, http://www.ymobility.eu/